Jäsentapaamisia 2023

Jukka Mäkelän läksiäiset 28.12.2023
24.11.2023 Syyskauden viimeisessä jäsentilaisuudessamme piti Harri Oesch todella mielenkiitoisen esitelmän Tavelan kartanon historiasta ja nykypäivästä.
Tavelan historia ulottuu 1500-luvulle. 1600-luvulla tilasta muodostui ratsutila ns. rustholli.  Kaarle Tavelan Moskovan matka 1856, tsaari Aleksanteri II kruunajaistilaisuuteen talonpoikaissäädyn edustajana oli todella yksityikohdiltaan ainutlaatuinen matkakertomus. Nykypäivän toimita on luomuviljely, metsänhoito ja ratsastuspalvelut sisältäen ratsastuskoulun,tallit ja maneesin.
Kunniapuheenjohtajaksi nimettiin Maija Pesonen 27.10.2023
27.10.2023 Mauri Jussila esitelmä Pikonlinnan sairaalan syntyhistoriasta ja nykypäivästä, oli todella mielenkiintoinen kokonaisuus. Maurilla ja muutamilla jäsenillämme oli myös omakohtaisia kokoemuksia työstän sairaalassa  ja siintähän riittti keskustelua.
Syyskokouksen puhennjohtajina toimivat Maija Pesoinen, Antero Oksanen ja sihteerinä Leila Frick. Kokouksessa käsiteltiin ja hyväksyttiin yhdistyksen uudet säännöt. Valittiin yhdistyksen puheenjohtajaksi Jarmo Forsberg ja hallitukseen Leila Frick, Antero Oksanen, Ilkka Hyttinen, Anna-Maja Kallio, Riitta Palonen, Tuula Säpyskä, Tiina Leppänen, Helena Toukola ja Maritta Könönen.
Presidentti Niistö haastaa suomalaisia liikkumaan ja vuorovaikuttamaan – vaikka kävellen keskustelemaan. Suoritimme virallisen haastekävelyn, yhteiskuva Kangasalan Pirtiltä. Meitä oli pirteässä syyssäässä lähes 20 aktiivia. Kiitos osallistujille.
Jäsentilaisuudessa 29.9.2023 Riku-Sippo Uotila kertoi meille yksityiskohtaisesti broilerituotannosta ja sen alkutaipaleesta heidän Peltolan tilallaan, vuonna 1981 alkoi heillä broilerien kasvatus. Tärkeintä on eläinten hyvinvointi ja se, että tuottaja ymmärtää velvollisuutensa ja vastuunsa.
Toinen aihe oli tietysti festivaali Peltolan tilalla: Raikku Rokkaa ja Rakastaa. Ensimmäinen tilaisuus oli vuonna 2005, joka pidettiin lähinnä omassa porukassa, perhepiirissä. Nyt 2023, festivaali oli 12. kerta ja vierailijoita kahtena päivänä oli yli 3000. Huippu esiintyjät, laadukas lähiruoka ja välitön, mieleen painuva  tunnelma. Lopputulos viihtyisä kokonaisuus, sen voi kokea vain Raikussa
Syyskauden ensimmäinen jäsentilaisuus 15.9.2023 Aluksi Kangasalan kaupungin hyvinvointikoordinaattori Marjut Markkinen ja osallisuuskoordinaatti Maiju Paajanen esittivät, mitä ikäihmisille kaupungin taholta voidaan tarjota ja miten tärkeätä on järjestöjen oma aktiivinen toiminta jäsenistölleen. Teema oli: Hyvintointi ja osallisuus.
Ilkka Hyttisen esitelmä: Galapagossaaret, ainutlaatuinen luonto ja eläimistö, oli todella mielenkiitoinen, aluksi selvitys saarten synnystä ja nykypäivästä. Ilkan upeat valokuvat, yksityioskohtaiset selvitykset kuvattavista kohteista ja kertomukset eläinten sopeutumisesta saarten eritysolosuhteisiin. Tuntui siltä, että kuulijakunta olisi ollutu itse ko. matkalla. Kiitos Ilkka.
Kangasalan kulttuuri- ja hyvinvointitorille lauantaina 15.4.2023 osallistuimmen 54 muun näytteilleasetttajan kanssa. Kävijöitä torilla oli 2000-3000. Teemamme "Olet tervetullut mukaan" sai positiiviseb vastaanoton.
Varatuomari Tuomo Marttila piti jäsentilaisuudessamme 14.4. mielenkiitoisen esitelmän Lihasulan kartanon historiasta ja nykyisistä toimminnoista.   Vihtori Peltonen isännöi pitäjän suurinta maatilaa, Lihasulan kartanoa. Hänen jälkisäädöksen mukaisesti perustettiin Vihtori Peltonen-Lihasulan Säätiö sr, jonka tarkoituksena ja tehtävänä on harjoittaa tilalla mallikelpoista maanviljelyä ja karjanhoitoa. Säätiön omaisuuden tuotolla tuetaan maa- ja metsätalouden järjestöjä.
Kevätkokouksen 17.3.2023 aluksi esitelmöi kenraali-luutnantti Heikki Lyytinen Suomen turvallisuuspolitiikan muutoksista. Kokoukseen osallistui 51 jäsentä.
Maanantaikävely päättyi tänään 13.3. sankarihaudoille, Talvisodan päättymisen 83-vuotis muistopäivä. Kunnioitus sukupolville, joiden ansioista Suomi säilytti itsenäisyyden.
Jäsentilaisuutemme 17.2. Geriatri Mauri Jussila käsitteli muistisairauksia, niiden hoitoa ja lääkitystä. Maurin esitys oli mukaansa tempaava, kiinnostavia yksityiskohtia ja selvityksiä, miten käytännön tasolla suhtaudutaan muistisairauksiin. Hyvinvointiimme vaikuttavat elämäntavat ja virikkeisyys.
Pirkanmaan hyvinvointialueen tilanteesta saimme myös tilannnekatsauksen. Lopuksi esitimme useita kysymyksiä Maurille ja saimme niihin perusteelliset vastaukset. Paikkalla oli 55 jäsentä.
Joulukuun Patina lehdessä suurlähettiläs Pertti Torstila kertoi kirjastaan ”Komennus Budapestiin”. Häntä voi pyytää luennoimaan kokemuksistaan Unkarissa ja diplomaattiurastaan. Tartuimme mahdollisuuteen ja saimme hänet vieraaksemme jäsentilaisuuteemme 27.1.2023. Luento oli mielenkiintoinen ja ajankohtainen. Kuulijoita oli n. 60.
Kävelyporukamme lähdössä kävelylle, samanaikaisesti  joulukuusta poistetaan torilta eli kevättä kohti ollaan menossa.
Matkan varella tuli eteemme vesieste, talvitulva yllätti meidät. Ylitys onnistui kuitenkin lähes kuivin jaloin.
Mukavassa, virkistävässä talvisäässä meitä oli perinteelisellä maanantaikävelyllä 20.