Edunvalvonta

Kangasalan vanhusneuvosto

Lakisääteisenä vaikuttamistoimielimenä Kangasalan kaupungin vanhusneuvosto valvoo ja edistää ikääntyneen väestön asemaa ja osallisuutta. Sen tavoitteena on ikäihmisten monipuolinen hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen, hyvä, turvallinen ja toimiva arki.

Vanhusneuvosto tekee kaupungin päätöksenteon tueksi aloitteita ja antaa lausuntoja ikäihmisiä koskevissa asioissa. Se myös vaikuttaa ikäihmisille tarjottavien palveluiden saatavuuteen, elinympäristön, asumisen ja liikkumisen kehittämiseen ikäihmisten tarpeiden edellyttämällä tavalla.

Neuvosto kehittää ja monipuolistaa yhteistyötä eri toimialojen, järjestöjen, kaupungin päättäjien ja henkilöstön kanssa tehden kangasalalaisten ikäihmisten toiveita näkyväksi. Tiivistä yhteistyötä tehdään Pirha:n vanhusneuvostossa, jossa on kaksi edustajaa Kangasalta.

Vanhusneuvostossa on edustettuna kustakin Kangasalan viidestä eläkeläisjärjestöstä yksi ja kaupungilta kaksi edustajaa. Toimintakausi on valtuustokausi. Kangasalan kaupungin Sivistyskeskus vastaa vanhusneuvostosta ja hyvinvointilautakunta koordinoi sen toimintaa.

www.kangasala.fi /vanhusneuvosto  Facebook / Kangasalan vanhusneuvosto

PEETU

Eläkeläisjärjestöjen Pirkanmaan piirien yhdessä sopima yhteistyöelin, joka pitää yhteyttä hyvinvointialueen päättäviin elimiin. Järjestää mm. luentoja ja ottaa kantaa Pirkanmaan vanhusneuvoston asioihin.

Eläkeläisliittojen etujärjestö EETU ry on edunvalvontaan keskittynyt yhteistyöjärjestö, johon kuuluvat Eläkeliitto ry, Eläkeläiset ryEläkkeensaajien Keskusliitto EKL ry, Kansallinen senioriliitto ry, Kristillinen Eläkeliitto ry ja Svenska pensionärsförbundet rf.

Se toimii eläkeläisten ja ikäihmisten taloudellisten ja sosiaalisten etuuksien ja oikeuksien parantamiseksi. Eetu antaa lausuntoja, julkaisee kannanottoja ja pitää yhteyttä keskeisiin päättäjä- ja vaikuttajatahoihin kuten Kelaan, eduskuntaan ja ministeriöihin, Eläketurvakeskukseen, Kuntaliittoon ja Työeläkevakuuttajat TELAan. Sillä on edustus merkittävimmissä eläkeläisten asioihin vaikuttavissa elimissä. Se järjestää myös seminaareja ja toteuttaa ikääntyvien yhteiskunnallista osallisuutta tukevia hankkeitaKattojärjestömme Kansallinen senioriliitto ry. valvoo jäsentensä taloudellisia ja sosiaalisia etuja valtakunnalisella tasolla. Se pyrkii tukemaan ikäihmisten yhteiskunnallista osallistumista tasavertaisina toimijoina muiden väestöryhymien kanssa.

Senioriliitto on neljänneksi suurin kuudesta eläkeläisjärjestöstä, jotka ovat perustaneet yhteistoimintaelimekseen edunvalvonnassa Eläkeläisliittojen etujärjestö EETU ry:n.

⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠