Retkikuvia 2023

16.8.2023 Meitä oli Piirin Kesäjuhlissa Valkeakoskella 9 henkeä. Sää suosi. Ohjelma oli monipuolinen jakiinnostava. Aloitimme retkemme Kirjaslammen tanssilavalta, missä nautittiin lounas ja kuunneltiin viralliset puheet, ohjelman ohessa oli  musiikkiesityksiä.
Sitten kävellen, kanavanrantaa pitkin Myllysaaren museoon tutustuminen.   Esittelyn jälkeen busseilla Visavuoreen kohteena Emil Wikströmin museo ja Kari Suomalaisen Paviljongi. Kiitos järjestäjille, Valkeakosken senioreille.

KESÄRETKI TURKUUN 6.6.2023
Perinteinen kesäretki tehtiin Turkuun. Mäntylän bussi lähti aikataulun mukaisesti aamulla kohti määränpäätä, mukana meitä oli 35 senioria. Anneli kertoili matkan alussa kiintoisasti kohteista, joihin olimme matkalla.

Ensimmäinen pysähdyspaikka oli Maatalousmuseo Sarka, Loimaalla. Aamukahvien jälkeen tutustuimme todella mielenkiitoiseen museoon, jossa havainnollisesti esiteltiin maatalouden kehityskaari käsityövoittoisesta alusta nykypäivän moderniin koneistettuun elinkeinoon.
Turussa meitä odotti paikallisoppaat, joiden asiantuntemuksella tutustuttiin Tuomiokirkkoon ja sen historiaan. Tietysti pitempi pysähdys Kaarina Maununtyttären kappelin kohdalla. Kävely Brinkkalan talon eteen torille, josta julistetaan joulurauha ja edelleen kohti Aboa Vetus Ars Nova museoaluetta. Kohteessamme tutustuimme arkeologinesen museon alueella kaivettuihin vanhan Turun rakennuksiin.
Maittava lounas Ravintola Teinissä, jonka historia alkoi jo vuonna 1924 eli vuosikymmeniä turkulaista ravintolakulttuuria. Seuraava kohteemme oli Luostarinmäki, yhtenäinen puutaloalue, joka säilyi Turun palosta vuonna 1827. Toimii nykyisin käsityöläismuseona. Todella mielenkiintoinen kokonaisuus historiaa ja edelleen aktiivisesti toimivaa käsityöläisperinnettä nähtävissä.
Jatkoimme bussilla matkaa Turun Hirvensaloon metsäiselle mäenkumpareelle, jossa kohteemme: Pyhän Henrikin Ekumeenin Taidekappeli. Todella sykähdyttävä rakennustaiteellinen nähtävyys. Musiikkiesitykset rahoittivat mieltä, ympäristö, valon ja puurakenteiden sulautuminen yhdeksi kokonaisuudeksi oli hämmentävä. Tämä tilaisuus oli vain meitä varten järjestetty. Kiitos.

Retkemme viimeinen kohde oli Ruissalon kasvitieteellinen puutarha. Lyhyt kävely puutarhassa. Kukkaloisto ei ollut vielä puhjennut, muutamat alppiruusut kukkivat.

Paluun aikana Anneli Malmi ilmoitti, että kesäretkien järjestäminen hänen kohdaltaan loppuvat, tämä oli siis viimeinen. Anneli totesi: ”Nyt on nuorempien vuoro hoitaa kesäretkien järjestämistä, yli 20 vuotta olen hoitanut intohimolla ja rakkaudella senioreille retkitapahtumia, uskon, että olette nauttineet niistä. Nyt on luopumisen aika. Teatterimatkoja hoidan tietysti edelleen ja toivon että jäsenistö kertoisi minulle mitä kappaleita haluttaisiin katsoa. Kiitos teille kaikille yhteistyöstä ja ihanista muistoista.”

23.5.2023 Perinteinen luontoretkemme kohde oli Laipanmaa / Sappee - Särkijärven laavu. Sää suosi todella meitä, aurinko paistoi pilvettömältä taivaalta ja lämpömittari näytttti +23, vaelluksen kannalta ehkä vähän liikaa. Mäntylän bussi hoiti kuljetukset. Osallistujia oli 36.
Reittimme Sappeenvuorelta kulki kumpuilevissa metsämaisemissa kohti määränpäätä. Matkalla ohitimme Jylhän kirkon, joka koostuu kahdesta siirtolohkareesta, joiden luona on aikoinaan pidetty rukoushetkiä.
Useissa kohdissa oli puusiltoja helpottamassa kulkemista. Lähestyessämme määränpäätä ylitimme vielä virtaavan puron, pieni pysähdys ja lepotauko, ennen saapumista laavulle.
Osa porukastamme oli kiiruhtanut etukäteen taukopaikalle, jossa meitä odotti valmis nuotio
Retkieväitä nauttimaan ja tietysti perinteinen makkaroiden paistaminen kuuluivat ohjelmamme
Paluumatkamme loppunousu Sappeenvuorelle, helteisenä päivänä otti voimille, mutta yhdessä rauhallisesti kävellen saavuimme lähtöpaikalle.